SAMBA AND CARNIVAL AS MANIFESTATIONS OF AFRO-BRAZILIAN HERITAGE:
THE STRENGTH AND RESISTANCE OF BLACK CULTURE
Abstract
The invention of race (Seyferth, 1993) can be seen as part of the European strategy to implement the colonial project of subjugation and oppression of Amerindian and African populations based on racial criteria. Colonial violence directed at Black bodies impacted both the physical and religious, epistemological, and cultural spheres. Against the backdrop of the African diaspora, the Black population faced severe challenges in preserving their ways of life and collective traditions. As practices originating from Black representations in Brazil, samba and Carnival emerged on the national scene as Afro-Brazilian cultural manifestations, which have historically endured even after severe attacks perpetrated by hegemonic white groups. This work studies samba and Carnival, which are considered Afro-Brazilian heritage, and discusses their relevance in contemporary society. The research uses a dialectical, qualitative methodology (Gil, 1999), with incursions into historical, bibliographic, and documentary methods.
Os direitos de autoria dos artigos publicados neste periódico pertencem aos autores, com a revista detendo os direitos de primeira publicação. Devido à sua disponibilidade em uma revista de acesso público, os artigos estão disponíveis para uso gratuito em contextos educacionais, práticos e governamentais, com atribuições apropriadas. É essencial conceder o devido crédito aos autores e à fonte, incluir um link e indicar se ocorreram modificações. Nestas circunstâncias, não é necessário obter permissão dos autores ou editores. Os autores têm a liberdade de estabelecer acordos adicionais independentes para a distribuição não exclusiva da versão publicada deste trabalho, como a publicação em um repositório institucional ou a inclusão em um capítulo de livro.